MUMS miljömat ANNONSERA
OM MUMS
KONTAKT
HemRåvaranMiljö & HälsaReceptVeckans matNäringsberäkningarNytt & NoteratHandla & Äta
Förvaring och Hantering
Odling
Energisnål matlagning
Säsongsguide
Svinn
Grönsaker, frukt, bär
Kött, ägg, fisk, mejeri
Aktuellt

Aktuellt

 

Groddar är grejen

 

När grönsaksdiskarna har vissnat och tjälen lägger trädgårdslandet i träda; Då är det dags för groddar.

I den utmärkta boken "Groddar, skott & mikrogrönt", Bonniers, berättar Lina Wilhelmsson om hur man groddar. Här kommer några av hennes råd och andra bra synpunkter.

Först av allt är det viktigt att pastörisera groddarna för att slippa elaka bakterier. Särskilt viktigt om fröna är importerade. Gör så här: Koka upp en stor kastrull med vatten. Gör samtidigt ordning en bunke med iskallt vatten. Lägg fröna i en trådsil. Tänk på att fröna tre- till fyrdubblar sig så det brukar räcka med en halv till en deciliter frön. När det heta vattnet är 80 till 85 grader, sänk ner trådsilen med fröna och rör om noga. Låt ligga i 30 sekunder. Häll därefter fröna i det iskalla vattnet och rör om. Häll av vattnet när föna svalnat helt

Dags att grodda: Skölj fröna. Blötlägg fröna i minst tre gånger så mycket vatten. Låt ligga i ett dygn. Häll av blötläggningsvatten och skölj. Lägg i en stor glasburk, skål eller i ett durkslag för bästa groddning. Täck med ett lock eller en kökshanduk. Locket måste ligga på sned annars blir det ingen luftcirkulation och fröna möglar. Skölj fröna minst två gånger varje dag och tänk på att hälla av vattnet noga. Efter någon dag eller två bildas små "svansar" och efter ytterligare några dagar är skotten långa men sköra så var försiktig när det sköljs. Sammanlagt brukar det behövas 4-5 dagars groddning. Om groddarna får ligga i dagsljus sista dagen blir skotten svagt gröna och bildar en liten bladrosett. Det ökar näringsvärdet på dem. Annars är groddar framförallt rika på Vitamin C och andra antioxidanter. Groddningen gör också att kostfibrer bryts ner till kolhydrater som kroppen kan tillgodo göra sig. Förvara den färdiga groddarna svalt.    

Bra groddar att börja med är alfaalfa frön, mungbönor och linser men de felsta frön går att grodda. Tänk på att groddar från sojabönor och alla andra bönor måste upphettas innan de äts (gäller ej mungbönor). Råa bönor innehåller ämnen som försvårar upptaget av proteiner och ger magbesvär. Gäller också linfrön!

Lotta Brinck feb 2017

Groddar är grejen. Gott och nyttigt.

Linssoppansdag

 
Linssoppans dag på Livdagen den 12 april vill återupprätta denna läckra, klimatsmarta och nyttiga soppa.

I många år har linssoppa varit synonymt med trist, tråkig, foträt veganmat. Det dammade av präktigt sjuttiotal om soppans namn. Vi som för några år sedan instiftade denna dag vill visa att detta är helt fel. Få rätter kan lagas så läckert som just linssoppa. Linser är billig och snabb mat och kräver inte blötläggning. Linser finns i alla färger från svarta puylinser till gula, röda splittade linser. Gröna och grå linser var de första som dök upp på svenska hyllor men nu finns de i alla smaker och även färdigkokta på burk.

Extra roligt är att det görs försök med kommersiell odling av linser i Sverige. I hemmaträdgårdar söderut har de funnits sedan en tid. Och vad som är kanske mer intressant: Tidigare har linser odlats på Gotland och i Halland.

Än så länge får vi nöja oss med importerade. Transportkostnaden även ur klimatsynvinkel är låg för torkade livsmedel så det är inget bekymmer. Välj ekologiskt odlade för bästa miljö och hälsa.

Linser är en baljväxt och därmed är det en bra källa för protein av hög kvalitet, järn och zink men också kalcium och B-vitaminet folat och andra B-vitaminer. Dessutom innehåller linser hög halt fibrer och har ett lågt GI värde.

L.B. april 2016
 

Svenskt ursprung

 
Ursprung Sverige har fått en märkning : Från Sverige i gul text på en blå rundel

Äntligen har marknadsföringsorganisationen "Svenskmärkning AB" kommit till skott och lanserar nu sin symbol. Bakom organisationen står Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF.

Märkningen kommer att kunna användas från mitten av februari. Det är en frivillig märkning och livsmedelsföretagen måste ansöka om att få märka sina produkter.

Följande kriterier som måste uppfyllas är:

• Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
• Odling ska ha skett i Sverige.
• All förädling och packning ska ske i Sverige.
• I sammansatta produkter, det vill säga en produkt med minst en tillsatt ingrediens, ska minst 75 % av färdigvaran vara svenskt (vatten räknas inte). Bröd, ost och fruktyoghurt är exempel på sammansatta produkter.
• Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även som ingrediens i en produkt.

Läs vidare på: www.frånsverige.se

L:B Januari 2016

Från Sverige ny ursprungsmärkning

Hur länge håller julmaten?

 
Hur länge är skinkan fräsch och när är det ska man senast äta upp laxen? Svinn är ett otyg. Men gammal mat är inte heller kul...Bjud på bonusmat istället.

Som vanligt handlar det om rätt hantering och förvaring. Kyla förlänger och långa julmatsmåltider förkortar hållbarheten förstås. Håll kylskåpet riktigt kallt, högst 5 grader. Lägg bara upp det som planeras att gå åt vid måltiden. Skär upp skinkan, korven osv. Bättre att fylla på än att lägga upp för mycket. Om det blir över använd krogknepet; lägg det "gamla" överst så att det verkligen går åt på en gång.

OBSERVERA: Det räcker inte med att lukta om det gäller mat som är vakuumpackade. I vakuumförpackningen växer de illaluktande bakterierna mycket långsamt medan de sjukdomsframkallande mycket snabbare. Där gäller alltid bäst före dag. Gravida, småbarn, äldre och andra med känsligt immunförsvar ska se till att ha åtminstone en vecka till godo till bäst före dag.  (att frysa in vakuumpackat är ett alternativ men räkna med högst 4 dagar efter tining)

Säkra tider om du följer råden ovan:
Julskinkan är fräsch och ofarlig: 1 vecka.  
Sill, inlagd sill och strömming: 1 vecka
Sillsallad och andra sallader utan majonnäs: 4-5 dagar
Sallad på bönor, grönkål: 4 dagar
Rökt och gravad lax, vakuumpackad: 4-5 dagar, under förutsättning att bäst före dagen ligger långt bort...
Hemgravad lax: 1 vecka
Köttbullar, prinskorv: Värm bara upp en gång efter första stekningen annars 5 dagar.
Revbensspjäll med ben: Värm bara upp en gång efter första tillagningen: 4 dagar
Kallskuret typ korv: Högst en vecka. Lägg bara upp vad som går åt.
Kallskuret typ leverpastej, sylta: Högst 4 dagar. För övrigt se ovan.
Risgrynsgröt: 1 vecka eller endast en uppvärmning efter tillagning.
Vegetariska korvar, vegobullar, biffar: Värm bara upp en gång efter första stekningen annars 5 dagar.
Hårdost: Så länge den finns kvar...

Bonusmat: Varför inte göra pytt på det sista av julskinka, prinskorven och revbensspjällen? Lägg den rökta och gravad laxen i  pajen. Eller gör en härlig laxpudding. Bitar av sill och strömming förvandlas lätt till en härlig lunchsallad med kall kokt potatis, lök och dill. Servera förrätt på julmatsresterna!

 



Vetekaka
Vi tänker ekologiskt
Nordic Organic FoodFair
KRAV certifiera din restaurang
Ekologiska råvaroro, direkt från bonden till dig.
SkolmatsGastro ? SM i Skolmat